tisdag 25 maj 2010

Projektarbete inom läs-skriv

Mitt projektarbete blev att undersöka hur IKT-verktyg i två lärplattformar, Cambro och Bilda, skulle kunna komma till användning i en nätbaserad distanskurs i läs- och skriv för vuxna.

Sammanfattningsvis bedömer jag att det finns möjligheter att utveckla en sådan datoriserad kurs i självdiagnostisering och lästräning. Men ett besvärande hinder återstår att lösa! Plattformarna saknar möjlighet till individuell tidtagning och lästider behöver man ha koll på i diagnostisering av läsflyt. Ett dåligt läsflyt drabbar nämligen läsförståelsen. I dagsläget kan endast maxtider ställas in såvida man inte låter testtagarna själva "klocka" sin tid och det anser jag vara en inte acceptabel nödlösning. Efter en titt in i diagnosernas html-koder tror jag detta kan lösas för den som kan lite html-programmering. Utdrag från Sakai-koderna i mina fyra framtagna läsdiagnoser visar t.ex. att duration-variabeln finns med.

Mitt beslut blir tills vidare avvakta med att försöka realisera mitt förslag, men jag kommer att hålla öron och ögon öppna inför vad som händer inom lärplattformar framöver. Jag tror nämligen att behovet och intresset är stort att på egen hand kunna få reda på sin status i lästeknik och att vid behov kunna träna upp denna på tid och plats som passar en själv. Dessutom kan man med lärplattformarnas verktyg skapa gemensamma platser för erfarenhetsutbyte kring läs- och skrivproblem, vilket ligger i fas med web 2.0 intentionerna att samla, dela med sig och samarbeta kring ett ämne/intresseområde över Internet.

3 kommentarer:

  1. Jag jobbar också med att lägga upp distanskurser i matematik med lärplattform, just nu i bilda men jag ska försöka hitta andra alternativ också

    SvaraRadera
  2. Vad intressant det där lät, jag tror verkligen att behovet finns. Tyvärr är ju inte alltid lärplattformarna uppbyggda efter våra behov.Förhoppningsvis går utveckling framåt .
    Det gäller att som pedagog framföra vilka funktioner vi vill ha, men sen är det ju ändå inte säker vi får som vi vill ;)

    SvaraRadera
  3. De flesta plattformar har tyvärr tekniken som utgångspunkt och inte pedagogiken.
    Jag vet att några av de plattformar som ligger under någon öppen licens kommer med större uppdateringar under sommaren/hösten.

    SvaraRadera