fredag 18 juni 2010

Reflektioner och erfarenheter i kursslutet





Nu har jag i stort sett "strömmat genom" denna IKT-kurs. Projektarbetena, den skriftliga och den muntliga är klara och finns upplagda på Diskussion/Forum.

Min förväntning inför kursen var att få att lära mig hur lärplattformar och distansundervisning fungerade och se om mina pedagogiska idéer om självdiagnostisering och lästräning kunde utföras inom dem. Kursen har gett mig en god inblick om vad som är möjligt och inte. Slutsatsen blev att avvakta tills vidare, men jag har sett att förutsättningar finns.

Ett positivt mervärde jag inte insett i början var att Bloggar, Wikis och Forum skulle kunna bli värdefulla platser för att byta tankar och erfarenheter samt bygga kunskap. Dessa verktyg tror jag kan fylla både en viktig social funktion och bli utvecklande för skrivförmågan. Att sätta ord på sina tankar, formulera dem i skrift och få andras återkoppling kan säkerligen också vara personligt utvecklande.

Det jag speciellt kommer att ha nytta av i närtid är att jag lärt mig redigeringsprogrammet Camtasia och det har under kursens gång blivit några filmklipp. Det har tagit mig en hel del tid att färdigställa dem och helt nöjd är jag inte, mer "finlir" kan göras. Efter en dryg vecka fick det vara nog med filmklippsarbetet på min muntliga redovisning.

Film och video har sina klara fördelar att förmedla information, instruktioner och kunskaper. Man kan se om efter behov och på valfri plats och tid. En nackdel är att de inte tillåter interaktion som på en traditionell föreläsning. Envägskommunikationen kan göra att man tappar i uppmärksamhet, men det händer ju också på traditionella föreläsningar och då kan man inte ta om!! Filmklippet på min muntliga redovisning kan upplevas som sövande långt, men den som orkar till slutet kan få en aktuell juninattsbild från Frösön med Åreskutan i bakgrund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar