fredag 4 juni 2010

Diskussionsforum, ett dåligt utnyttjat verktyg

Nu när jag närmar mig slutet av kursen, börjar reflektionstankar att smyga sig på. Är det något verktyg jag tagit dåligt vara på? Kommer då på att diskussionsforumet har jag utnyttjat sparsamt, ett forum som jag själv har rekommenderat i mitt projektarbete. Tittade ikväll in på avdelningen tekniska problem och där fanns en hel del fina instruktionsfilmer. Då jag kört fast har jag istället tagit upp det i bloggar eller i e-post med någon av lärarna. Svar har jag fått, så problemet har löst sig, men egentligen borde jag lagt fram det i diskussionsforumet, så att fler kunna ta del av problemet och dess lösning. Ikväll såg jag att fler än jag inte kommit in till Bubbls.us via länken i veckobrevet. Nu googlade jag och hittade länken den vägen, se http://bubbl.us/, och kunde i diskussionsforumet tala om hur jag kom fram och kunde starta "brainstorming"-aktiviteten. Det blev en påtaglig fingervisning om att även en IKT-novis som jag kan vara till dela-med-mig-nytta och det känns ju tillfredsställande.

2 kommentarer:

  1. Klok synpunkt! :-)

    Lycka till med tillämpningarna nu när du blir klar med kursen och livet tar vid! ;-)

    SvaraRadera
  2. en väldigt central del av det här med internetverktyg är att det är svårt att samla all relevant information på samma ställe. som du skriver: "men egentligen borde jag lagt fram det i diskussionsforumet, så att fler kunna ta del av problemet och dess lösning". ag har inte riktigt satt mig in i det där med LÄROPLATTFORMAR änne, men kanske är det en sådan lösning, där allt samlas centralt.

    jag avslutar lika fint som CW: Lycka till med tillämpningarna nu när du blir klar med kursen och livet tar vid.

    SvaraRadera