onsdag 17 mars 2010

Adobe Connect

Då har jag prövat på nätmöte med Adobe Connect inom Cambro-kursen vid Umeå universitet. Detta var premiär för mig och jag gruvade mig så smått på morgonen, om jag skulle få tekniken att rulla hemifrån Frösön. Vi var fyra deltagare samt en lärare som såg till att mikrofoner och kameror kom igång ifrån våra olika arbetsplatser. För två saknades kamera och det tyckte jag var ett närvarominus. Däremot fungerade ljudet bra mellan oss alla, ingen rundgång uppstod, eftersom alla hade headset. Redovisning och diskussion av våra hemgruppers arbeten flöt på bra. Spontana frågor ställdes och det blev ett positivt tillfälle till att dela med sig av våra respektive gruppers tidigare genomförda arbeten. Fick verkligen en konkret upplevelse av den synkrona kommunikatinens fördelar i Adobe Connect i jämförelse med e-postens asynkrona där gensvar inte fås på direkten som i den synkrona. Dessutom var det positivt att se att tekniken fungerade så väl. Det hade jag inte väntat mig utifrån tidigare negativa erfarenheter av videokonferenser med kvardröjande ljud och strulande uppkopplingar.

2 kommentarer:

  1. Kul att ACP (Adobe Connect Pro) fungerade så bra för er. Jag håller med dig att man missar en dimension när bilden på de som är med saknas. Men, om man är många som träffas kan det fungera bättre om inte alla har webbkameran inkopplad.

    Testade ni att skriva i samma dokument och visa upp era datorskärmar för varandra? Just att kunna se och samarbeta i ett gemensamt dokument tycker jag är suveränt.
    Margareta

    SvaraRadera
  2. Jag kan förstå att det blir distraherande med bilder om många träffas. För att alla ska delta aktivt tror jag att gruppstorleken inte bör överstiga 6 och det tror jag även gäller Wikis.

    Det blev inte aktuellt att visa upp datorskärmarna för varandra för i denna tvärgruppsredovisning hade vi redan varandras Wikisarbeten (hemgruppernas Wikisarbeten gällde IKT på fyra olika nivåer där varje hemgrupp skulle redovisa sin nivå; internationell, nationell, universitetsnivå och instititionsnivå). Nu gällde det att muntligt redovisa vad vi skriftligt gjort i hemgrupperna. Men den funktionen borde vi använt då vi gjorde hemgruppens Wikis. Tyvärr var vi för ovana så det blev inget bra kollaborativt arbete då. Vi hade behövt lärarstöd där i början.

    SvaraRadera