torsdag 4 mars 2010

Wikis, bokmärken och twitter

Jaha, då kan jag lite hawaiianska, wiki wiki. Uppslagsverket Wikipedia har jag använt mig av tidigare och även förstått dess öppenhet till editering. Historik- och diskussionsdelarna har jag funnit intressanta, speciellt kring begrepp där konsensus inte råder (t.ex. dyslexia). Däremot förstod jag först efter egen prövning wikis fördelar i ett collaborativt kunskapsbyggande i grupper/klasser. I samband med ett närmöte byggde vi i fyra grupper med vardera fyra personer upp bl.a. kunskap kring ämnet "Lärande och IKT". Efter det att varje grupp gjort sitt, samlade vi alla fyra gruppernas bidrag till en gemensam sida. Därefter har jag prövat wikis på distans med samma gruppindelning, men då har det gått betydligt trögare med det collaborativa lärandet. Det kan ha berott på att vi satte deadline för långt fram i tiden. Sett till Wikipedias snabba utbredning, tror jag att Wikis-konceptet i framtiden kommer att bli ett välanvänt instrument inom undervisning och arbetsliv.

Bokmärkestjänsten Delicious trodde jag inte var något för mig, men där taggade jag mig fram till något högst intressant för mig. Mina taggar hittar ni på http://delicious.com/mgjtag . Det lär bli fler framöver. Någon här-och-nu-twittrare blir jag knappast, men vill ni veta vädret i Östersund och vad som hände på Stortorget igår finns det på länken http://twitter.com/MGJTWITT och http://op.se/ostersund/1.1858323-torget-fylldes-av-jublande-manniskor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar