måndag 8 mars 2010

Podcasting och Lärplattformar

Podcasting är knappast något jag kommer att använda mig av i framtiden. Efter lite mixande blev det till slut en kort presentation med en liten musiksnutt före och efter. Däremot kommer jag att använda Windows Movie Maker mer i framtiden sedan jag hittat en passande överföringskabel mellan min digitalvideokamera och datorn. Nu finns ett nytt filmklipp på Youtube, agiltytävlingar med min schnauzer, http://www.youtube.com/watch?v=GZ_xB9ZdgTA
 
Hittills har jag småtestat två lärplattformar, Bilda och Cambro. Båda är nya för mig och jag känner mig stundals rätt förvirrad över alla möjligheter. Det gäller verkligen att ta en sak i taget. I Bilda har jag bl.a. prövat att lägga in några läsdiagnostiska uppgifter. Testfunktionen kan säkert utvecklas till ett självdiagnostiskt lästest, men jag saknar tidtagningsfunktion. Finns den kanske utan att jag upptäckt den möjligheten? För att se hur automatiserad lästekniken är, behöver man förutom korrekthet också ta reda på lästiderna.

Självfallet är det en ekonomisk fördel att lärosäten kan nyttja Open source plattformar. Men även om källkoderna är gratis och ändringstillåtna medför egen programmodifering, installationer, tekniskt stöd, utbildning etc. stora kostnader, se kapitel 8 "MISCONCEPTION 1: NO COST" i kursmaterialet "Education for a digital world", ss.103 -104. Förutom att utveckling av egna lärplattformar är kostsamma kan lärosätens enskilda lösningar/implementeringar bli isolerande och hindra utbyte och flexibilitet mellan olika lärosätens studenter och lärare. Min förhoppning är därför att det i framtiden kommer att utvecklas en lättillgänglig allmän internationell lärplattform där datoranvändare kan känna igen sig likaväl som i Windowsmiljöer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar