tisdag 2 mars 2010

Bilder och videoklipp

Nu har jag lagt upp två konton till, ett på Flickr och ett på Youtube, samt lagt in bilder och två videofilmer. Bilderna är allmänna med min copyright. Däremot har jag endast låtit ett redigerat filmklipp från egna videoinspelningar varit ”publika”. Det jag gjorde med snabbtagningen i YouTube är för otydliga så dem vill jag göra om med Camtasia. Det gäller en kort demonstration av hur datoriserad läs- och stavningsträning med flash-cardmetoden fungerar. Margareta H. och Stefan K. kan däremot titta på dem för att se att jag vet hur man gör egna videoklipp med snabbtagning.

Länken till min sida på Flickr är: http://www.flickr.com/photos/47968731@N07/
Länk till hämtad bild på Flickr är: http://www.flickr.com/photos/ylvas/528083413/

Länk till roligt, fartfyllt jämtländsk sparkracing klipp finns på: http://www.youtube.com/watch?v=hG0Rq-FiHBQ
Länk till mitt allmänna videoklipp finns på:
http://www.youtube.com/watch?v=I1_azKGDpoE

Så till en fråga: Jag undrar varför det inte gick att föra över direkt från videokameran till datorn? Sladdens kontakt till videokameran har passande ingång och ”USB-minneskontakten” till datorn ser ut som den brukar. Nu fick jag gå via att bränna en CD-skiva på TV:ns inspelningsbox.

3 kommentarer:

  1. För att kunna svara på din fråga måste jag vet mer om din kamera.

    Vilket märke och modell är det på kameran? Vad använder du för dator?

    SvaraRadera
  2. Kameran är en Sony Digital Video Camera Recorder, DCR-PC101E. Härhemma finns det datorer med allt från Windows 2000 till Windows 7. Den jag arbetar mest på heter Dell dimension 9150 med Windows XP. Datorn har flera USB-portar.

    SvaraRadera
  3. OK. Då tror jag att det är själva kameran som är problemet. Nu känner jag inte till exakt den kameran du har man jag tror att det är så här...

    Eftersom det är en kamera som spelar in på DV-band måste filmen spelas över från bandet in till datorn och det göra man via Firewire.

    Med flera nyare kameror som spelar in på en hårddisk i själva kameran går det att göra som du vill.

    USB-porten på din kamera kan man tyvärr bara använda för att lägga in de stillbilder man tagit med kameran i datorn.

    SvaraRadera