onsdag 10 mars 2010

Lärande spel

Efter att ha botaniserat i avsnittet Lärandespel känner jag mig tämligen olustig. Obehagligt finner jag också spelgurun Thomas Arnroths recension i SVT:s Gomorronsändning. Vanligtvis brukar jag byta kanal, då spelgurun invaderar rutan, men imorse bestämde jag mig för att lyssna. Alla inslag handlade om våld, krig och brutalitet. Man blir betänksam då högsta betyg ges till en krigsfilm där elaka ryssar ska bekämpas av amerikanska soldater. Jag har inget emot amerikanska soldater, men garvskratt åt förintelse och förstöring samt prylbelöningsberöm, vänder jag mig emot. Likaså att SVT upplåter sändningstid till dylik våldsreklam med stereotypa rollfigurer. Vad är det egentligen ungdomar lär sig och vilken kvinno- och människosyn förmedlas!! Påståendet att actionfilmer och krigsspel inte påverkar ungas beteende negativt (se t.ex. spelforskaren Jonas Linderoths uttalande i i KK-stiftelsens skriftserie "Unga Nätkulturer") stämmer inte med vad som rapporteras i "New millenniums learners" (se http://www.oecd.org/dataoecd/39/51/40554230.pdf, hämtat februari 2010), där uppges att flera longitudinella studier nu kommit fram till motsatsen samt att dessa filmer förmedlar en negativ syn på kvinnor och minoritetsgrupper.

Även om pedagogiska spel upptar en liten andel av alla dator- och videospel, så finns utvecklande sådana. Jag känner till flera inom läsning. I kursavsnittet gillade jag att lista ut de matematiska klurigheterna, som skulle hjälpa pingvinen Ji-Ji över bron (se http://www.mindresearch.net/video/demo.html)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar