tisdag 30 mars 2010

Prövning av OER (Open Educational Resources)

Har använt en del tid till att läsa in mig på OER-rörelsen (Open Educational Resources). För mig har möjligheten funnits sedan länge att på distans komma åt för mig relevanta forskningsrapporter i UB:s elektroniska tidskriftssamlingar. Skulle OER kunna erbjuda samma möjligheten i framtiden dvs. kringgå krav på universitetstillhörighet och inloggningsuppgifter kan OER utvecklas till en viktig kunskapsbas för envar som har nödvändig IKT-kompetens och tillgång till dator och bredbandsuppkoppling.
Min testning i förra veckan av OpenAccess.se (OA, ), en webbplats för vetenskaplig publicering, gav för mig ingen träff på dyslexi, dyslexia eller lästräning. Däremot gav Libris (forskningsbibliotekens gemensamma katalog, ) 666 träffar på dyslexi varav 38 var fria online (tilläggas kan att fritt online är en ny funktion i Libris). På lästräning gav Libris 698 träffar, varav endast 2 var fria online, en var min avhandling som också kan laddas ner gratis från universitetets DIVA-portal. Sammanfattningsvis är det hos Libris och universitetens DIVA-portaler som man idag hittar svenska länkar till vetenskapligt gratis-material och inte hos OA. Bättre utdelning fick jag däremot på både dyslexia och reading fluency hos MIT Open Courseware

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar