tisdag 30 mars 2010

Prövning av OER (Open Educational Resources)

Har använt en del tid till att läsa in mig på OER-rörelsen (Open Educational Resources). Som doktorand har jag länge haft möjlighet att på distans komma åt relevanta forskningsrapporter i UB:s elektroniska tidskriftssamlingar. Skulle OER kunna erbjuda den möjligheten i framtiden kan detta leda till att OER kan bli en viktig kunskapskälla för envar som har nödvändig IKT-kompetens och tillgång till dator och bredbandsuppkoppling. Men hur ska kvalitén på all tillströmmande material kunna upprätthållas? Det blir en knäckfråga.

Min testning av OpenAccess.se (OA, http://www.kb.se/OpenAccess/), en webbplats för vetenskaplig publicering, gav för mig ingen träff på dyslexi, dyslexia eller lästräning. Däremot gav Libris (forskningsbibliotekens gemensamma katalog, http://libris.kb.se/) 666 träffar på dyslexi varav 38 var fria online (fritt online är en ny funktion i Libris). På lästräning gav Libris 698 träffar, varav endast 2 var fria online, en var min avhandling som också kan laddas ner gratis från universitetets DIVA-portal. Sammanfattningsvis är det hos Libris och universitetens DIVA-portaler som man idag hittar svenska länkar till vetenskapligt gratis-material och inte hos OA. Bättre utdelning fick jag däremot på både dyslexia och reading fluency hos MIT Open Courseware, http://ocw.mit.edu/OcwWeb/web/home/home/index.htm , nämligen 24 på dyslexia och 75 på reading fluency. Vid en snabbtitt på några av dem fann jag högst relevant aktuell läsforskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar